Ukończyłam studia I stopnia na kierunku Komunikacja Promocyjna i Kryzysowa o specjalności logopedycznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jednocześnie jestem w trakcie studiów magisterskich na kierunku Doradztwo Filozoficzne i Coaching oraz licencjackich na kierunku Logopedia. Zajmuję się emisją głosu oraz logopedią artystyczną.

Czym jest emisja głosu?

Emisja głosu to połączenie czynności oddychania, fonacji, artykulacji oraz powstałego w tym procesie rezonansu. Dzięki tak skoordynowanej pracy wymienionych obszarów możemy nie tylko wytwarzać głos, ale także świadomie wpływać na jego barwę, nośność oraz natężenie. Wypracowanie prawidłowej emisji głosu ma pozytywny wpływ na komfort pracy głosem.

Można to osiągnąć za pomocą odpowiednich ćwiczeń, które usprawnią mięśnie odpowiedzialne za wytwarzanie głosu.

Jak pracować nad emisją głosu?

1. Ćwiczenia oddechowe

2. Ćwiczenia fonacyjne

  • Technika lip trill – weź wdech i przy lekko domkniętych wargach zacznij wypuszczać powietrze w taki sposób, by wargi zaczęły wibrować, jednocześnie tworząc dźwięk „prrrr”. Na początku pozostań na jednej wysokości dźwięku, a potem zmieniaj ton – od niskiego do wysokiego (i na odwrót). Technika lip trill – ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie głosu – umożliwia
    wyćwiczenie płynnego przejścia pomiędzy niskimi dźwiękami (rejestr piersiowy) a górnymi dźwiękami (rejestr głowowy) bez zaciskania krtani i załamywania się głosu.
  • Ćwiczenie na mormorando (mrucząc) – nabierz powietrza i stopniowo wypuszczaj je, wymawiając jednocześnie głoskę „m” od niskiego do wysokiego dźwięku i z powrotem.
  • Technika Lax Vox – przygotuj szklankę z wodą i rurkę. Weź wdech i mrucząc, wypuszczaj go stopniowo i łagodnie przez rurkę do wody (obserwuj powstające bąbelki – powinny nie zmieniać się przez cały okres wydychania). Technika Lax Vox może być również stosowana w rehabilitacji zaburzeń głosu. ponieważ pozwala na wyrównanie ciśnienia w okolicach podkrtaniowych, dzięki czemu niweluje napięcia i zaciski krtani.

3. Ćwiczenia artykulacji


UWAGA! Ćwiczenia oddechowe wykonuj powoli i ostrożnie. Jeżeli poczujesz zawroty głowy, przerwij ćwiczenie. Nigdy nie doprowadzaj do całkowitego wydechu – staraj się pozostawić „rezerwę” powietrza (ok. 10%). 

Unikaj ćwiczenia z korkiem między górnymi a dolnymi zębami, ponieważ  powoduje ono napięcie w stawie skroniowo-żuchwowym i może prowadzić do urazów, a nawet do bruksizmu (nadmierne zaciskanie i zgrzytanie zębami, które podlega leczeniu stomatologicznemu).

Udostępnij
Dobry logopeda
Anna Śmierzchalska
Czechowice-Dziedzice
Ukończyłam studia I stopnia na kierunku Komunikacja Promocyjna i Kryzysowa o specjalności logopedycznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jednocześnie jestem w trakcie studiów magisterskich na kierunku Doradztwo Filozoficzne i Coaching oraz licencjackich na kierunku Logopedia. Zajmuję się emisją głosu oraz logopedią artystyczną.

Umów wizytę

GRATULACJE!

Dziękujemy! Twoja rezerwacja została dokonana i oczekuje na potwierdzenie przez logopedę.

Data:
Godzina:
Rodzaj:
Konsultacja online

GRATULACJE!

Dziękujemy! Twoja rezerwacja została dokonana i oczekuje na potwierdzenie przez logopedę.

Całkowity koszt: