Cofnij
Poradnik Klienta
Poradniki, ćwiczenia oraz informacje logopedyczne dla rodziców

Dlaczego moje dziecko nie mówi?

23 września 2020

Drogi rodzicu, jeżeli Twoje dziecko nie mówi, a ma skończone 3 lata, powinieneś sięgnąć po pomoc specjalisty! 

Małe dzieci różnią się między sobą zdolnościami werbalnymi. Jedno dziecko w wieku 2 lat będzie operowało całymi zdaniami, a drugie z kolei będzie porozumiewało się ze światem wyrazami dźwiękonaśladowczymi ‘’bum-bum’’ lub ‘’tu-tu’’. Rozwój mowy zależny jest od wielu czynników zarówno środowiskowych, jak i biologicznych. 

Do czynników środowiskowych możemy zaliczyć: 
  • stymulowanie mowy przez rodziców, czytanie książek od pierwszych miesięcy, porozumiewanie się z dzieckiem pełnymi zdaniami, mówienie wyraźne i zrozumiałe;
  • obecność wad wymowy oraz ograniczenia rodzinne, które często są dziedziczne;
  • ograniczenie stymulacji telewizorem, tabletem, telefonem, itp. w pierwszych latach życia.
Do czynników biologicznych, które mogą powodować problemy z mową dziecka możemy zaliczyć: 
  • choroby przebyte przez mamę w trakcie ciąży, picie alkoholu, używki itp.;
  • urazy okołoporodowe;
  • choroby przebyte przez dziecko w trakcie pierwszych miesięcy życia;
  • nieprawidłowości w budowie aparatu artykulacyjnego;
  • zapalenie ucha lub ślinianek przyusznych;
  • niedosłuch, głuchota;
  • upośledzenie umysłowe dziecka;
  • uszkodzenie centralnego układu nerwowego; 
  • autyzm wczesnodziecięcy;
  • mutyzm wybiórczy;
  • opóźniony rozwój mowy.
Małe dzieci korzystają z komputera

Jakie są najczęstsze przyczyny braku mowy?

Opóźniony rozwój mowyjest to niższa sprawność językowa, którą można zdiagnozować w okresie kształtowania się  mowy. Zaburzenie to stwierdza się w przypadku, gdy kompetencje językowe wykształcają się w stopniu niewystarczającym do osiągnięcia poziomu efektywnego porozumiewania się z innymi lub nie wykształcają się  w ogóle. W ORM zaburzona może być artykulacja i gramatyka wypowiedzi. Znacznie ograniczony jest także zasób słów  dziecka. Wolniejsze tempo nabywania zdolności językowych może dotyczyć zarówno samej czynności mówienia, jak i rozumienia. Dziecko prawidłowo słyszy, rozumie polecenia słowne. Potrafi wymówić głoski, czasem sylaby, ale złożenie  ich w słowo i wypowiedzenie jest już bardzo trudne.

Charakterystyczne dla opóźnionego rozwoju mowy jest:

  • opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (elizja): 'zupa osół’ (rosół), 'awa’ (trawa);
  • tworzenie nowych wyrazów ze skrzyżowania dwóch wyrazów (kontaminacja);
  • zniekształcenie wyrazu: 'jotatety’ (toalety);
  • przestawki głoskowe (metateza): 'tema’ (meta), 'zatelefonić’ (zatelefonować i zadzwonić), 
  • formy czasu teraźniejszego: 'ja pójdem’;
  • bezokolicznik: 'chce mi się spić’;
  • przymiotniki: 'lepszejsze jak bubuś’ (lepsze niż Kubuś);
  • formy czasu przyszłego: 'ato zaras rusznie’;
  • liczebniki: dwie samochody.
Logopeda prowadzi terapię dziewczynki z <strong>mutyzmem</strong>

Autyzm wczesnodziecięcy – należy do zaburzeń rozwojowych. U niektórych dzieci problemy z mową pojawiają się we wczesnej fazie, u innych natomiast możemy mieć styczność z echolaliami. Bardzo często możemy zauważyć regres rozwojowy, dziecko do 3. roku życia rozwija i przyswaja prawidłowo mowę, następnie cofa się do etapu pierwszego lub drugiego roku życia. 

  • mowa dzieci autystycznych często jest pozbawiona ekspresji i wyobrażeń. Dziecko krzyczy i wydaje z siebie mocne dźwięki w sytuacji zwrócenia na siebie uwagi;
  • występują echolalie odroczone lub natychmiastowe;
  • nieużywanie zaimka ‘’ja’’, nawet u dzieci powyżej 10. roku życia.

Mowa dzieci autystycznych pozbawiona jest melodyki. Wraz z cofaniem się mowy, zanikają inne sposoby komunikacji, takie jak gaworzenie, ekspresja uczuć na twarzy i gesty. 

Mutyzmzaburzenie lękowe polegające na braku kontaktu werbalnego przy nieuszkodzonych ośrodkach mowy. Mutyzm możemy podzielić na :

  • mutyzm całkowity – polega na braku mowy u dziecka; wydobywa ono z siebie nieartykułowane dźwięki lub krzyczy. Dziecko rozumie innych i może reagować za pomocą gestów. Mutyzmowi całkowitemu towarzyszą zaburzenia łaknienia lub zaburzenia przełykania. 
  • mutyzm sytuacyjny – polega na ograniczonym kontakcie w określonych sytuacjach np. dziecko mówi w domu – jednak w przedszkolu milczy. Bardzo często zaburzenie mija, gdy dziecko oswoi się z nową sytuacją. 
  • mutyzm wybiórczy – inaczej selektywny, dziecko wybiera osoby, z którymi chce rozmawiać, a w stosunku do innych zachowuje bezwzględne milczenie. W sytuacji kontaktu z osobą wykluczoną dziecko może reagować wybuchami agresji.  

Najczęstszym sposobem terapii mutyzmu wybiórczego jest metoda terapii behawioralnej lub program sliding-in.

Drogi rodzicu jeżeli rozwój mowy twojego dziecka wzbudza u Ciebie najmniejsze wątpliwości reaguj. Im wcześniej zostanie zdiagnozowany problem, tym szybciej dziecko otrzyma pomoc!  

Szukasz konsultacji, diagnozy lub terapii logopedycznej online? Zobacz polecanych logopedów online i uzyskaj pomoc dzięki wizycie logopedycznej przez Internet. https://www.dobrylogopeda.edu.pl/logopeda-online

Mały chłopiec bawi się układanką
Wizyta online jutro!
90
Godzina
Podobne artykuły
Logopeda i Pacjent

Znaczenie wyrazów

Gra polega na dopasowaniu wyrazu do odpowiadającego mu opisu.

afazja
Opóźniony rozwój mowy
Czytaj
Logopeda i Pacjent

Wyrazy dźwiękonaśladowcze

Gra polega na dopasowaniu wyrazu dźwiękonaśladowczego do odpowiadającego mu obrazka.

afazja
Opóźniony rozwój mowy
Czytaj
Logopeda i Pacjent

Jak wygląda terapia opóźnionego rozwoju mowy?

ORM - charakterystyka postępowania terapeutycznego | Studium przypadku.

komunikacja
logopeda
Czytaj
Artykuły tego autora
Umawianie wizyt

Czy moje dziecko wyrośnie z seplenienia?

Sionik, carny, kokodyl – pierwsze nieporadne słowa wypowiadane przez dzieci często rozczulają rodziców. Jeśli jednak nieprawidłowości…

logopeda
logopedia
Czytaj
Dobry logopeda

Jakie są zarobki logopedy?

Zadania i predyspozycje logopedy Do podstawowych zadań logopedy należy diagnozowanie zaburzeń mowy, a także leczenie i pomoc osobom, które…

dla logopedy
logopeda
Czytaj
Logopeda i Pacjent

Jak wygląda terapia opóźnionego rozwoju mowy?

ORM - charakterystyka postępowania terapeutycznego | Studium przypadku.

komunikacja
logopeda
Czytaj
Polecane kursy