Jestem logopedą i audiofonologiem. Posiadam wykształcenie logopedyczne wraz z potwierdzonym przygotowaniem pedagogicznym. Dodatkowo potrafię porozumiewać się za pomocą Polskiego Języka Migowego na poziomie elementarnym (certyfikowany poziom A1/A2). Pracuję w przedszkolu i szkole podstawowej, gdzie prowadzę terapie logopedyczne pacjentów z dyslalią, opóźnionym rozwojem mowy oraz terapie w ramach zajęć WWR.

Czy warto zdecydować się na implant ślimakowy?

Implant ślimakowy stosowany jest w grupie osób z głębokim lub znacznym niedosłuchem odbiorczym. Wszczepienie go dziecku z uszkodzonym narządem słuchu w odpowiednim momencie (nawet w 6. miesiącu życia) pozwala na rozwój mowy w podobnym stopniu jak u słyszących rówieśników.

Mały chłopiec z implantem ślimakowym

Czym jest implant ślimakowy?

Implant ślimakowy jest elektryczną protezą słuchu, którą wykorzystuje się w przypadku, kiedy stosowanie aparatów słuchowych jest niewystarczające. Implant ślimakowy pobudza nerw słuchowy za pomocą bodźca elektrycznego. W swojej budowie składa się z części wewnętrznej (wszczepionej operacyjnie) i zewnętrznej (procesora mowy).

Jaka jest różnica między implantem ślimakowym a aparatem słuchowym?

Implant ślimakowy pobudza nerw słuchowy – tworzy nowe wrażenie słuchowe nazywane „słuchem elektrycznym” i wpływa na odbiór dźwięków na poszczególnych częstotliwościach. Aparat słuchowy jedynie wzmacnia (zwiększa głośność) dźwięków otoczenia.

Budowa implantu ślimakowego

Co watro zrobić przed przystąpieniem do procesu kwalifikacji wszczepienia implantu?

Jak wygląda proces kwalifikacji do wszczepienia implantu ślimakowego?

Zakwalifikowanie pacjenta do operacji zależy od opinii powołanej komisji. Diagności biorą pod uwagę wszystkie wyniki wnikliwie przeprowadzonych badań. Badania, które są wykonywane to:

Jak wygląda operacja wszczepienia implantu ślimakowego?

Implant ślimakowy wszczepiany jest tuż za uchem, podczas zabiegu w znieczuleniu ogólnym. Do umieszczenia implantu potrzeba nacięcia o długości ok. 4-5 cm. Operację przeprowadzają doświadczeni chirurdzy z wieloletnim doświadczeniem.

Czy po wszczepieniu implantu ślimakowego mogą pojawić się komplikacje?

Powikłania po operacji wszczepienia implantu mogą się zdarzyć – tak jak w przypadku każdej ingerencji chirurgicznej – jednak zdarza się to niezwykle rzadko. Uszkodzeniem mogą zostać objęte sąsiadujące struktury anatomiczne. Przeszkolony personel medyczny będzie potrafił odpowiednio szybko zareagować na taką ewentualność.

Czy implant ślimakowy trzeba wymieniać?

Część wszczepiana operacyjnie (wewnętrzna) ulega wymianie tylko w niezwykle wyjątkowych przypadkach (np. w przypadku rozwijającego się procesu chorobowego lub w zmianach anatomicznych). Za to wymiana/naprawa procesora mowy (część zewnętrzna) przebiega bezoperacyjnie.

Dobry logopeda
Paulina Żurawska

GRATULACJE!

Dziękujemy! Twoja rezerwacja została dokonana i oczekuje na potwierdzenie przez logopedę.

Data:
Godzina: