Ważne, aby każdy logopeda posiadał informacje z zakresu prawidłowego rozwoju mowy człowieka. Wiedza ta pozwala ocenić, czy mowa młodego człowieka rozwija się tak jak należy. Natomiast w przypadku wystąpienia zaburzeń tego procesu, informacje te pozwalają podjąć odpowiedni rodzaj wczesnej interwencji logopedycznej.
1. Czy istnieje idealny model prawidłowego rozwoju mowy?
a) tak, istnieje
b) nie istnieje – każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, co nie
oznacza od razu, że ten rozwój przebiega w sposób nieharmonijny lub opóźniony
c) nie istnieje, ale każdy model rozwoju i związane z nim normy rozwojowe
stworzono po to, by łatwiej było wykryć zaburzenia rozwoju mowy
d) odpowiedzi b i c są prawidłowe, odpowiedź a jest błędna
2. Rozwój jest ciągiem zmian, w których jedna zmiana warunkuje możliwość 1) …………………., co powoduje 2) ………………………………
a) 1) pojawienia się grupy nowych umiejętności 2) nabywanie nowych
umiejętności
b) 1) wystąpienia kolejnej zmiany 2) rozrost ciała
c) 1) wystąpienia kolejnej zmiany 2) lepsze przystosowanie do środowiska
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
3. Co nie jest cechą rozwoju?
a) nieodwracalność
b) krótkotrwałość
c) etapowość
d) różnicowanie organizmu
4. Od którego momentu życia można przyprowadzić dziecko na
konsultację logopedyczną?
a) od momentu porodu
b) nie ma takiego momentu – rodzice mogą konsultować się z logopedą
jeszcze przed porodem
c) w momencie, kiedy dziecko zacznie gaworzyć
d) po zakończeniu drugiego roku życia
5. Czym – według Wygotskiego – jest strefa najbliższego rozwoju?
a) jest to najbliższe otoczenie, w którym maluch się rozwija
b) jest to fachowe określenie organizmu matki, która jest w ciąży
c) jest odzwierciedleniem tego, na jakim etapie rozwoju jest dziecko
d) jest to zbiór zadań, których dziecko aktualnie nie umie rozwiązać, ale
wsparte radą może je wykonać, dzięki czemu rozwija się poznawczo
6. Jakie trzy grupy czynników rozwoju mowy wyróżniamy?
a) polityczne, ekonomiczne, społeczne
b) biologiczne, psychologiczne, społeczne
c) biologiczne, fizyczne, psychiczne
d) artystyczne, ontologiczne, społeczne
7. Czym jest holistyczny model rozwoju mowy?
a) model, w którym żadna grupa czynników rozwoju nie jest
zaniedbywana, ale utrzymuje się na podobnym poziomie względem pozostałych grup
b) model, w którym skupiamy się przede wszystkim na biologicznych uwarunkowaniach mowy i języka
c) odpowiedzi a i b są prawidłowe
d) żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
8. Jak – według Kaczmarka – nazywa się etap rozwoju mowy od narodzin
do ukończenia pierwszego roku życia?
a) melodii
b) prenatalny
c) zdania
d) wyrazu
9. Jakie dzieci nie głużą?
a) głuche
b) niewidome
c) noworodki
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
10. Czym jest głużenie?
a) rodzajem krzyku
b) przypadkowym wytwarzaniem dźwięków
c) powtarzaniem dźwięków wydanych przypadkowo
d) powtarzaniem dźwięków zasłyszanych z otoczenia
11. W których miesiącach życia pojawia się zjawisko gaworzenia?
a) zaraz po urodzeniu
b) między 10. a 12. miesiącem życia
c) między 5. a 6. miesiącem życia
d) między 2. a 4. miesiącem życia
12. W jaki sposób dzieci komunikują się z otoczeniem w drugim i trzecim miesiącu życia?
a) nie komunikują się, bo nie mówią
b) posługują się gestami
c) gaworzą
d) krzyczą i płaczą
13. Dlaczego niemowlęta mogą oddychać i jednocześnie być karmione?
a) ponieważ krtań jest położona wyżej niż u dorosłego człowieka i nie
dziecku nie grozi zachłyśnięcie
b) ponieważ krtań nie zdążyła jeszcze się wykształtować
c) ponieważ jest w stanie oddychać pozostałościami skrzelowymi
d) niemowlęta nie mają takiej możliwości
14. Które z wymienionych zjawisk nie należy do objawów rozwoju mowy w
okresie prenatalnym?
a) odczuwanie zjawisk rytmicznych
b) reakcja zwiększonego bicia serca na bodźce akustyczne
c) płacz w momencie, kiedy gubi ssany palec
d) odpowiedzi a, b i c należą do objawów rozwoju mowy w okresie prenatalnym
15. Która grupa głosek nie należy do głosek wymawianych w okresie
wyrazu?
a) [s, z, c, ʒ]
b) [p, b, p’, b’]
c) [t, d, n]
d) [m, ś]
16. Która z wymienionych czynności nie należy czynności prymarnych?
a) mowa
b) oddychanie
c) picie
d) mimika
17. Odkrywanie intencji językowej inaczej nazywamy rewolucją
………………. miesiąca?
a) drugiego
b) piątego
c) dziewiątego
d) dziesiątego
18. Co nie wspiera rozwoju mowy dziecka?
a) chwalenie za podejmowany wysiłek
b) porównywanie z innymi dziećmi
c) codzienne czytanie dziecku
d) utrzymywanie kontaktu wzrokowego
19. Dziecko uczy się głównie przez zwracanie uwagi na ludzi, przez słuchanie wypowiedzi innych, przez obserwację i słuchanie otoczenia. Jakiego miesiąca życia dotyczy ten opis?
a) pierwszego
b) trzeciego
c) siódmego
d) dwunastego
20. Co zaangażowane jest w rozwój mowy?
a) układy oddechowy, fonacyjny i artykulacyjny
b) rozwój motoryki małej
c) zmysł wzroku
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
21. Czym jest pole wspólnej uwagi?
a) najbliższym otoczeniem dziecka
b) zdolnością do dzielenia uwagi dotyczącej tego samego obiektu lub kooperacji
c) synonimem teorii umysłu dziecka
d) każdym miejscem, w którym dzieci się bawią
22. Kiedy dziecko utrwala różnicowanie świata na „ja” i „ty”?
a) w pierwszym roku życia
b) do końca dziewiątego miesiąca życia
c) w drugim roku życia
d) pod koniec edukacji przedszkolnej
23. Zaburzenia słuchu utrudniają, a nawet uniemożliwiają prawidłowy rozwój mowy. Czym mogą być powodowane?
a) powiększeniem migdałów
b) zapaleniem ucha
c) alergiami
d) odpowiedzi a, b i c są prawidłowe
24. Ile trwa tzw. „złoty okres rozwoju mowy”?
a) około trzy lata
b) obejmuje pierwszy rok
c) trwa do zakończenia szkoły podstawowej
d) około osiem miesięcy
25. Które z wymienionych zjawisk nie powinno pojawić się w okresie swoistej mowy dziecięcej, a jeśli się pojawia, należy czym prędzej skorzystać z konsultacji logopedycznej?
a) metatezy
b) oddychanie torem nosowym
c) asymilacje
d) kontaminacje
Poprawne odpowiedzi: 1d,2c,3b,4b,5d,6b,7a,8a,9c,10b,11c,12d,13a,14d,15a,16a,17c,18b,19b,20d,21b,22c,23d,24a,25b