Terapia ręki i stopy – I i II stopnia

event type Szkolenie
17.04.2021 09:00 - 17.04.2021 15:00
event price 350
trudności w czytaniu i pisaniu

Szkolenie zapoznaje uczestników z ćwiczeniami i technikami pracy z ręką i stopą oraz sposoby ich wykorzystania poprzez ćwiczenia arteterapeutyczne, techniki teatralne, dramę, prace plastyczne i szeroko rozumianą pedagogikę zabawy.

Szkolenie prowadzone jest poprzez demonstracje ćwiczeń, dyskusje, mini wykład oraz zajęcia praktyczne.

Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).

CELE SZKOLENIA

  • Zrozumienie zależności pomiędzy czuciem a motoryką w rozwoju dzieci.
  • Zapoznanie uczestników z wybranymi metodami terapii ręki i stopy.
  • Zdobycie przez uczestników praktycznych umiejętności wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi za pomocą ćwiczeń (np. arteterapeutycznych, ruchowych).
  • Zaznajomienie uczestników z szeroko pojętym tematem terapii ręki i wspomagania pisania przy użyciu metod arteterapeutycznych.

 

PROGRAM SZKOLENIA

Część teoretyczna połączona z pokazem i praktycznym zastosowaniem różnorodnych metod przekazu informacji oraz warsztatu praktycznego.

Program I stopień:

  • Prawidłowości rozwoju psychomotorycznego dziecka w kontekście sprawności kończyny górnej;
  • Główne struktury OUN zaangażowane w procesy przetwarzania sensorycznego
    w odniesieniu do funkcjonowania ręki;
  • Podstawy anatomii i fizjologii ręki i stopy;
  • Wpływ nieprawidłowej postawy na zaburzenia pracy ręki;
  • Pozycja dziecka a sprawność motoryczna ręki;
  • Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki;
  • Wpływ dysfunkcji procesów integracji sensorycznej na rozwój manualny i grafomotoryczny;
  • Rozwój chwytu i manipulacji – normy i zaburzenia rozwojowe;
  • Prezentacja ćwiczeń usprawniających nieprawidłowości w chwycie pisarskim
  • Omówienie zasad konstruowania programu terapii;
  • Tworzenie ćwiczeń terapeutycznych w oparciu o potrzeby i możliwości podopiecznych;
  • Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki;
  • Prezentacja arkusza obserwacji zdolności motorycznych- opracowanie własne.

Program II stopień:

  • Obalenie mitów oraz główne założenia terapii ręki u dzieci;
  • Prawidłowy przebieg terapii – jakich błędów unikać, gdzie szukać inspiracji;
  • Podstawowe założenia ćwiczeń z dziećmi z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  • Zasady wprowadzania umiejętności samoobsługowych;
  • Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem;
  • Analiza i ocena programów terapeutycznych autorstwa uczestników.
Udostępnij